

Tijdens mijn 15 jaar ervaring als digital analytics consultant werd privacy een steeds belangrijker onderwerp. NUMEO is ontstaan uit de wens om organisaties te helpen om privacy op nummer 1 te zetten bij het verzamelen van data.
Pim Kitzen, oprichter NUMEO

Van inzicht naar datahonger
De afgelopen 15 jaar heb ik het analytics landschap zien transformeren. Wat begon als een manier voor organisaties om inzicht te krijgen in hun eigen prestaties, groeide uit tot een industrie die draait om het verzamelen van zoveel mogelijk gebruikersdata voor advertentiedoeleinden.
Wetgeving
Om de privacy van gebruikers te beschermen, is er afgelopen jaren veel nieuwe wetgeving ingevoerd.
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in Europa, CCPA (California Consumer Privacy Act) in de VS, en vele andere wetten wereldwijd stellen strikte eisen aan hoe organisaties omgaan met persoonsgegevens.
Boetes voor non-compliance kunnen oplopen tot miljoenen euro's.
Browsers
Ook ontwikkelaars van browsers spelen een grote rol in het beschermen van gebruikersprivacy.
Grote spelers zoals Apple (Safari) en Mozilla (Firefox) werken tracking tegen door het gebruik van cookies te beperken en tracking-parameters te blokkeren.
Privacy-first browsers als Brave en DuckDuckGo groeien bovendien in populariteit.
Kat-en-muis-spel
Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een kat-en-muis-spel.
Aan de ene kant nieuwe wetgeving en browsers die de privacy van consumenten proberen te waarborgen. Aan de andere kant de big-tech partijen die op zoek gaan naar nieuwe manieren om in het grijze gebied (of daarbuiten) toch zoveel mogelijk gebruikersdata te verzamelen.
Het gevolg? Partijen die koste wat het kost privacygevoelige gebruikersgegevens willen verzamelen, werken steeds minder transparant.
Voor partijen die wel eerlijk en transparant willen zijn, wordt het steeds uitdagender om inzicht te krijgen in het gebruik van hun platformen.
Privacy-first analytics
Gelukkig is er een groeiende beweging van organisaties die het belangrijk vinden om te voldoen aan privacy-wetgeving en respectvol willen omgaan met de data van hun gebruikers. Ze begrijpen dat privacy geen last is, maar een kans om vertrouwen op te bouwen.
Deze organisaties zoeken naar alternatieven. Ze willen nog steeds inzicht in hun prestaties, maar niet ten koste van de privacy van hun gebruikers en zonder compliance risico's. Ze kiezen voor tools die privacy by design hanteren, die data niet delen met derde partijen, en die transparant zijn over wat er met data gebeurt.
Dit heeft geleid tot een snelle groei van privacy-first analytics tools zoals Piwik PRO, Matomo, Fathom, Plausible en Simple Analytics.

Met privacy-first analytics-oplossingen stelt NUMEO organisaties in staat te voldoen aan wetgeving, vertrouwen bij gebruikers op te bouwen en tegelijk waardevolle inzichten te verkrijgen.
Aanpak
Privacy en inzicht gaan hand in hand
Privacy audits
Voldoet je website aan de AVG en de cookiewetgeving? Met een audit krijg je helder inzicht in de huidige status.
Analytics oplossingen
Waardevolle inzichten die je organisatie nodig heeft. Zonder in te leveren op de privacy van je gebruikers.
Monitoring
Bewaak de privacy van je gebruikers. Blijf in lijn met wetgeving en voorkom hoge boetes.




























Verder praten?
Neem contact op om jouw situatie te bespreken.